Allergi

Lunchdags och jag testar recept på pannkakor utan Vete.

Då alla glutenfria blandningar ofta innehåller soja eller vetestärkelse funkar inte de för mig. Svårt ? Ja!

Jag är allergisk mot soja och vete bl.a.

Sojaprotein finns ju i massor med saker: choklad, lakrits mm (som jag älskar)

Allergi mot veteprotein och glutenintolerans är två helt olika sjukdomar, med olika bakomliggande mekanismer och symtom. Det är inte ens samma beståndsdel i mjölet som är boven.

Veteproteinallergi är som vilken allergi som helst. Det är allergiantikroppar, så kallade IgE-antikroppar, som orsakar symtomen. Ofta kommer reaktionen relativt snabbt när en veteallergiker ätit vete eller andats in vetemjöl som far i luften.

– Precis som andra allergiker kan de få mag- och tarmbesvär, hudsymtom som svåra eksem eller nässelutslag, och besvär från övre luftvägar och astma. I värsta fall kan de få en allergichock, vilket är mycket allvarligt och kan komma att kräva intensivvård

Glutenintolerans, å andra sidan, beror inte på IgE-antikroppar och kan aldrig ge allergichock eller astma. Förloppet är oftast långsamt och de flesta glutenintoleranta märker ingenting om de äter något med gluten i någon enstaka gång av misstag. Trots det ska gluten noggrant undvikas, eftersom gluten skadar deras tunntarm.  (matallergier.se)

DSC04817

DSC04831

DSC04827

Jag har än så länge inte hittat något bra recept. 

Idag blev det plättar i gjutjärnspannan 🙂 gjorda på yoghurt, ägg, kokosmjöl och fiberhusk.

Gott? Njae. Inte som pannkakor med vetemjöl 😉

 

Författare: Carinas Photolifestyle

Välkommen till Carinas photolifestyle, en inspirationssida i bilder. Vi alla har olika sätt att varva ner och samla energi. Jag använder mig av min kamera sådana stunder. Jag vill gärna dela med mig av mina bilder och hoppas att ni ska finna lite inspiration och energi genom dem. Jag önskar att jag hade mer tid till att fotografera och göra något av mina bilder. Några event har jag också varit med på, och fotograferat.

2 thoughts on “Allergi”

Kommentera

