Slott i Skåne

På min resa genom Skåne blev jag visad en del slott.

Ett av dem var Christinehof. Christina Piper bodde här och vännen jag var med hade en del att berätta om henne.

Detta slott och dess omgivningar samt Alunbruket berörde mig mest.

Massor med konstiga känslor dök upp i kroppen lite överallt. Jag blev också ledsen.

Christina lät bygga upp slottet och kallade det då för det nya huset i Andrum.

Namnet Chrisinehof  fick slottet efter hennes död.

Christina föddes i Stockholm 1673 i en rik borgarsäkt och gifte sig 17 år gammal med Carl Piper.DSC05554

DSC05565

DSC05557

DSC05562Uppe på den här platsen var det för mig jobbigast att stå.

DSC05577”Vid Andrums Alunbruk låg en gulaktig rök som luktade svavel över kullarna.

Du kunde antagligen höra ljud av människor som pratade och ropade, hackade i skiffern, öste, kånkade och bar.

Kanske kunde du se barn som lekte.”
DSC05573

Författare: Carinas Photolifestyle

Välkommen till Carinas photolifestyle, en inspirationssida i bilder. Vi alla har olika sätt att varva ner och samla energi. Jag använder mig av min kamera sådana stunder. Jag vill gärna dela med mig av mina bilder och hoppas att ni ska finna lite inspiration och energi genom dem. Jag önskar att jag hade mer tid till att fotografera och göra något av mina bilder. Några event har jag också varit med på, och fotograferat.

Kommentera

