Regn ute och pyssel inne

Då är det bara att få dagen att gå med lite tvätt och kanske baka något.

För första gången prövar jag ett kryddknäcke:

Majsmjöl, Solroskärnor, linfrön, mortlad fänkål som blandas med olja och hett vatten. Strö flingsalt över och gräddas i ca 150 grader varm ugn i 45 min.

_DSC6794

Jag köpte Risentas majsmjöl och där fanns receptet.
2dl majsmjöl, 1 dl solroskärnor, 1 dl linfrön, 0,5 dl olja, 2dl kokande vatten, 1 msk mortlade fänkålsfrön.
Blanda alla ingredienser till en gröt. Klicka ut smeten på ett bakpllåtspapper. Lägg på ett nytt papper ovanpå smeten och kavla ovanpå pappret så att smeten trycks ut till en tunn platta.. Ta bort det övre pappret och toppa med lite flingsalt
Grädda i ugnen i ca 150 grader. Min ugn har jag lite lägre grader. Grädda ca 45 min eller tills det fått färg. Låt kallna och bryt i bitar.

_DSC6796

 

_DSC6798Kavlas ut mellan bakplåtspapper.

 

_DSC6804Ja så här blev de. Smör , ruccola och tomat tillsammans med en kopp te avslutar min söndag.
_DSC6799

Ögonfransar och bryn fick lite färg också då de nu var alldeles ljusa och syntes knappt.

Inte lätt att färga fransar på sig själv. Men lite svid får man väl tåla. Lugn musik och bara vara. Då går 20 min som en dans 🙂

_DSC6801Kram till er alla

 

 

Författare: Carinas Photolifestyle

Välkommen till Carinas photolifestyle, en inspirationssida i bilder. Vi alla har olika sätt att varva ner och samla energi. Jag använder mig av min kamera sådana stunder. Jag vill gärna dela med mig av mina bilder och hoppas att ni ska finna lite inspiration och energi genom dem. Jag önskar att jag hade mer tid till att fotografera och göra något av mina bilder. Några event har jag också varit med på, och fotograferat.

2 thoughts on “Regn ute och pyssel inne”

    1. Hej Anette! Självklart 🙂
      Jag köpte Risentas majsmjöl och där fanns receptet.
      2dl majsmjöl, 1 dl solroskärnor, 1 dl linfrön, 0,5 dl olja, 2dl kokande vatten, 1 msk mortlade fänkålsfrön.
      Blanda alla ingredienser till en gröt. Klicka ut smeten på ett bakpllåtspapper. Lägg på ett nytt papper ovanpå smeten och kavla ovanpå pappret så att smeten trycks ut till en tunn platta.. Ta bort det övre pappret och toppa med lite flingsalt
      Grädda i ugnen i ca 150 grader. Min ugn har jag lite lägre grader. Grädda ca 45 min eller tills det fått färg. Låt kallna och bryt i bitar.
      Lycka till!
      Kram

      Gilla

Kommentera

