Lussebullar

I går kväll gjorde jag till mig och försökte baka lussebullar.

Det blev några konstiga högar i pappersformar, och brända fingrar.

Jag gav upp att försöka få till fina lussekatter.

Det börjar bra med härlig saffransdoft och gul fin färg.

Men att försöka forma till något var stört omöjligt.

I alla fall har jag just nu dåligt tålamod.

Men saffran hör till advent och lucia och jag älskar bullar just den här årstiden.

Men efter en hel del fusk med vetemjöl och klåda och såriga utslag, så är det bara att skärpa sig.

Ta bort all vete!!!

Suck och jag tycker inte om….

Resultatet blev så här…

Konstig ugn och lite väl svarta under men helt ok i smak.

Men inte som ”riktiga” bullar….

Recept här:

Ingredienser:
16 st portioner
25g röd jäst,
2 dl mjölk 3%,
75 g smör,
1 krm salt,
3/4 dl strösocker,
1 påse (1/2 g)saffran,
1 msk fiberhusk,
1 dl kesella 1%,
1/2 ägg,
ca 8-9 dl fin glutenfri mjölmix/ eller egen ( Gjorde egen)
Pensla: 1/2 ägg och garnera med russin.
Instruktioner:
För att laga Glutenfria Lussekatter
1. Smula jästen i en degbunke.
2. Smält smöret.
3. Tillsätt mjölk och låt de bli 37c.
4. Häll degspadet över jästen och rör tills den har löst sig.
5. Tillsätt fiberhusk. Rör om och låt svälla 10 min.
6. Tillsätt kesella, stött saffran, socker, salt, det halva ägget och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt i maskin.
7. Låt jäsa övertäckt i bunken 30 min. Forma till lussekatter, prästens hår, julkusar eller något annat. Låt fantasin flöda.
8. Lägg dom på bakplåtspapper på en plåt. Låt jäsa ca 35 min.
9. Pensla med uppvispat ägg och garnera med russin.
10. Grädda i 250 c i 10min. (Beror på vilken storlek du har gjort! )

Lycka till med era bullar och berätta gärna om hur ni gör.

Kram

Författare: Carinas Photolifestyle

Välkommen till Carinas photolifestyle, en inspirationssida i bilder. Vi alla har olika sätt att varva ner och samla energi. Jag använder mig av min kamera sådana stunder. Jag vill gärna dela med mig av mina bilder och hoppas att ni ska finna lite inspiration och energi genom dem. Jag önskar att jag hade mer tid till att fotografera och göra något av mina bilder. Några event har jag också varit med på, och fotograferat.

Kommentera

