Lussebullar utan gluten och veteprotein

Ibland blir man mer kreativ än andra dagar.

Regn, blåst och mörkt ute. Jag är inte sugen på någon julmarknad så jag sätter fart och baka lussebullar istället. Gluten/veteproteinfria. Recept från boken på bild längre ner. Och jag kan verkligen rekommendera boken! Köp boken här.

Jag köpte den i butik för 176kr men på bokus kostar den 157kr.

Förutom att mitt rismjöl var slut så jag fick blanda i mer bovete och majsmjöl samt de 40 g rismjöl jag hade kvar.

Lite besviken, men var ju tvungen att fortsätta när jag väl hade börjat.

Och faktiskt…så blev jag väldigt nöjd med resultatet.

 

 

 

 

Det blev en ny pepparkaksdeg också, även det receptet är hämtat ur boken.

Vad gömmer sig i påsen längre ner?

Varför inte baka och ge bort lite hembakt i present.

Jag hittade ingen passande burk. Istället blev det en cellofanpåse och en presentkasse. En rosett runt och vips så har du en fin present att ge bort. Hoppas att innehållet blir uppskattat ;). Det är alltid lite pirrigt att ge bort presenter.

 

 

 

 

Recept Saffransbröd:

1 tsk kardemumma

50g smör

1 g saffran

700 g valfri mjölk ( Jag använde ekologisk lantmjölk)

1 ägg

1 äggvita

65 g råströsocker

1/2 tsk salt

200 g vitt rismjöl ( Jag hade bara 40 g hemma så jag blandade upp de andra mjölsorterna  så att allt sammanlagt blev 200g),

100g bovetemjöl,

100g majsmjöl

125 g majsstärkelse

40 g fiberhusk

ev rismjöl till utbakning

Smält smör med saffranet och kardemumman. Vispa ihop jäst, mjölk, ägg, äggvita och socker i en bunke. Tillsätt det smälta smöret under omrörning.  Degvätskan ska vara fingervarm!

Blanda de torra ingredienserna var för sig och tillsätt dem i degvätskan under vispning.

Täck med plastfolie och låt jäsa 1 – 1 1/2  timme beroende på temperatur i rummet. Knappt en timme jäste min deg.

Häll ut degen och forma lussekatter. Prova att rulla utan rismjöl och använd bara mjölet om det verkligen behövs.

Låt jäsa ca 35-40 min och grädda i 225 grader i 15 -18 min. Jag gräddade i 200 grader  15 min

Lycka till !!

Författare: Carinas Photolifestyle

Välkommen till Carinas photolifestyle, en inspirationssida i bilder. Vi alla har olika sätt att varva ner och samla energi. Jag använder mig av min kamera sådana stunder. Jag vill gärna dela med mig av mina bilder och hoppas att ni ska finna lite inspiration och energi genom dem. Jag önskar att jag hade mer tid till att fotografera och göra något av mina bilder. Några event har jag också varit med på, och fotograferat.

Kommentera

