Dåtid och nutid

Modernt eller gammalt? Det är frågan, eller både och.

Allt kan vara bra och fint var och för sig eller tillsammans.

Men ikväll har jag plockat bort det nya för att ge plats åt det gamla…

 

 

I min ägo har jag min mormors ”prinsessornas kokbok”

Prinsessornas kokbok är ett klassiskt verk inom den svenska kokbokslitteraturen författad av Jenny Åkerström. Hon höll en hushållsskola för unga flickor i Stockholm första halvan av 1900-talet; prinsessorna Margaretha, Märtha och Astrid (döttrar till prins Carl och prinsessan Ingeborg) fanns bland eleverna. Deras lärarinna skrev kokboken och tillägnade den prinsessorna; därav namnet.

Boken utkom i många upplagor under 1930-, 40- och 50-talen.

Boken som jag har efter min mormor är tryckt 1931.

I boken fanns en tårta som kallades för ”Grön tårta” och som prinsessorna sägs ha varit speciellt förtjusta i. Denna kom sedan att kallas Prinsesstårta. ( Wikipedia)

 

 

 

 

 

Ute är det 25 minusgrader och bilen verkar ha fått fnatt… den verkar inte gilla kylan och all is runt däcken.

Värmen från ljusen och kaminen fyller sakta rummen.

Tittar på hjärtat som ligger på ljuslyktan och ler då jag tänker på eleven som kom när jag skulle gå hem ….” Vänta Carina! Du ska få ett brev!….Fram kommer han med ett vitt papper där ett stort hjärta är ritat med blyertspenna ❤

Vackert enkelt och fint.

 

Författare: Carinas Photolifestyle

Välkommen till Carinas photolifestyle, en inspirationssida i bilder. Vi alla har olika sätt att varva ner och samla energi. Jag använder mig av min kamera sådana stunder. Jag vill gärna dela med mig av mina bilder och hoppas att ni ska finna lite inspiration och energi genom dem. Jag önskar att jag hade mer tid till att fotografera och göra något av mina bilder. Några event har jag också varit med på, och fotograferat.

Kommentera

