Tulpansäsong

Tulpaner ( Tulipa på latin) odlades tydligen redan på 1000-talet och är en liljeväxt med ursprung i mellanöstern.

Namnet tulpan kommer från det persiskans dulband som betyder turban. Under en finanskris under första delen av 1600-talet spelade tulpanlökarna i Holland en stor roll. Tulpanlökar var då föremål för byteshandel och den mest iögonfallande,  var en lök av sorten ’Semper August’ som betingade ett pris på 120 000:-. Man kan jämföra detta med att ett kanalhus i sten var vid samma tid värt ca 40 000:-.

Oj oj oj!

Det finns mycket att läsa om tulpanerna om man vill lära sig om blommorna. Man beräknar att det finns ca 7000 registrerade sorter som delas in i olika grupper. Det finns nio olika gruppbeteckningar. Vi i Sverige, är berömda för hur mycket tulpaner vi köper under det vi kallar för tulpansäsongen.

Tulpansäsongen börjar i samband med tulpanens dag den 15 januari och håller på fram till påsk och svenska folket konsumerar ca 130 – 140 miljoner tulpaner under den här perioden, det vill säga att vi köper drygt en miljon om dagen.

Helt otroligt!

Odling av tulpaner

Det tar mellan 15 och 20 år att förädla fram en ny tulpan till försäljning. Oftast korsas två sorter och frö från avkomman odlas sedan till lök som drivs i blom, detta tar ungefär sju år. Om man har tur och får fram en fin sort måste löken förökas och slutligen finna sin väg till respektive land för att där odlas upp till försäljning, vilket tar ytterligare 10 år. Tulpanen bör behandlas med respekt med andra ord!

Tulpanen är den absolut mest läckra växten sedd från alla håll. När tulpanen fortfarande sitter kvar på löken kan man vrida och vända på hela plantan och se något fantastiskt. I vår mänskliga värld ska roten vara ner och blomman upp! Gå gärna igenom hela tulpanen och försök förstå den här fantastiska skapelsen som kan njutas både med och utan lök.

Tulpaner symboliserar vårens ankomst.

Ögat tar in färgerna, doften smyger sig in genom näsan och vi njuter djupt inne i vårt inre.

Tulpanen kan också betyda evig vänskap.

Källa: odla.nu, blomsterlandet.se, wikipedia.org

Författare: Carinas Photolifestyle

Välkommen till Carinas photolifestyle, en inspirationssida i bilder. Vi alla har olika sätt att varva ner och samla energi. Jag använder mig av min kamera sådana stunder. Jag vill gärna dela med mig av mina bilder och hoppas att ni ska finna lite inspiration och energi genom dem. Jag önskar att jag hade mer tid till att fotografera och göra något av mina bilder. Några event har jag också varit med på, och fotograferat.

Kommentera

