Välj glädje i dag

För snart 8 år sedan startade jag min blogg, mest för mina bilder men även då för att jag hade ett eget företag…numera nedlagt.

Sedan dess har tanken varit att försöka visa mina fotografier som jag oftast fotar när jag behöver lugn och ro och bara vara. Ibland ”dyker det upp ord till bilderna, ibland inte.

Idag dök det upp lite tankar efter saker jag läst om och även ibland hör omkring mig.

Typiskt aprillväder möter ögonen när rullgardinen dras upp. Det är tyst…inte en fågel kvittrar, grenarna är alldeles stilla. Passa på att ta tillvara den stunden….inga ljud ingen tv eller dator som står på och mobilen avstängd. En stund att bara suga in lugnet och tystnaden och låta huvudet få sakta och lugnt vakna upp till dagens alla ljud och intryck.

Jag har precis läst om att jämlikheten mellan kvinnor och män beror på att kvinnor ska tjäna egna pengar, helst lika mycket som män (Och det är väl bra). Samtidigt sägs det att kvinnor står för det största ansvaret över barn och hem. Kvinnor är de som är mest sjukskrivna.

Jag kan inte låta bli att tänka tillbaka till tiden när mina barn var små för 20-25 år sedan ( Den första sonen född 1985). Vi hade inga datorer, inga mobiltelefoner…till att börja  med. Jag/Vi ( var det inte jag ellr pappan så var det farmor, farfar eller mormor) satt i soffan med barnen och tittade på barnprogram . Ibland vid läggdags läste man en bok eller bara sjöng en vaggsång.

Nu var vi en ”galen” familj ( haha enligt mig) som byggde tre hus själva varav två var lösvirkeshus ( Barnens pappa och fd man är snickare) samt ett fritidshus med två lägenheter. Och allt detta mellan åren barnen var små 1986-2008.

Ja visst hade vi också disk och tvätt som behövdes tas om hand. Vi hade inga listor över vad som skulle hinnas med. I dag är en normal dag för en svensk småbarnsfamilj fylld av aktiviteter från klockan sex på morgonen till klockan elva på kvällen. Skjutsning hit och dit, skola och arbete, skjutsning igen, handla, äta, ägna sig åt meningsfull fritid, titta på tv, kolla in appar och delta i det internetbaserade nätverkandet.

Jag säger inte att det var bättre förr…troligtvis inte. Men jag tror att vi vilade våra hjärnor mer än vad vi gör i dag.

Enligt forskare så klarar inte våra hjärnor allt detta och att sova fem timmar en natt är alldeles för lite.

Till slut brister det!

 

 

Snön kom igen och det kan vi inte göra något åt, men det är så vackert, ljust och tyst.

Så njut av stillheten ensam och låt inga tankar ta över huvudet.

Ta till vara på allt det vackra, lugna och andas in fina nya energier.

 

 

 

 

Jag kan inte annat än le när jag läser solögas bok om blommornas budskap:

Inre förändring ger yttre förändring!

 Jag tillåter en förändring att äga rum på alla plan och jag väljer att förändra mig själv

så att även min omvärld kan förändras.

En positiv förändring är på gång i ditt liv.

Kram till er alla och ta till vara söndagen ❤

Författare: Carinas Photolifestyle

Välkommen till Carinas photolifestyle, en inspirationssida i bilder. Vi alla har olika sätt att varva ner och samla energi. Jag använder mig av min kamera sådana stunder. Jag vill gärna dela med mig av mina bilder och hoppas att ni ska finna lite inspiration och energi genom dem. Jag önskar att jag hade mer tid till att fotografera och göra något av mina bilder. Några event har jag också varit med på, och fotograferat.

Kommentera

