Veteproteinsallergi

Regn, blåst och en himmel som hänger lågt. Det är fuktigt, grått och ruggigt.

Samtidigt är det mysigt att tända ljus och krypa upp i soffan med en filt omkring sig.

Egentligen kanske man inte orkar att laga middag, men det gråa kalla vädret gör att man är lite hungrig ändå.

Middag, ja. Alltid samma fundering…

Regnet smattrar stilla på ljusets kupa.

 

 

 

I tisdags gjorde jag något som jag aldrig mer ska göra!

Så dum och oaktsam om mig själv och jag borde veta bättre.

Jag tog ”vanlig” pasta till lunch. Ja jag tittade på den glutenfria pastan ( Just den här kan jag äta…tror jag. De kan ju innehålla både soja och vetestärkelse) Men jag tyckte den såg kladdig och inte i min smak så jag valde den av vete.

1 timme efter lunch får jag en fruktansvärd klåda och är alldeles illröd på halsen ner mot bröstpartiet. Ja det kliar något så galet!

Nästa gång kanske det kliar på insidan av halsen istället?

Slarva inte med er allergi!

Så idag till middag testar jag ”Amerikanska pannkakor” utan vetemjöl.

Så här blev mitt recept idag och de blev fantastiskt goda ihop med vispgrädde, skivad banan och siktad kakao. Jag orkade äta 3, men det var knappt.

Ca 6 pannkakor

2 ägg separerade

1 msk rårörsocker

200 g mandelmjölk ( eller valfri mjölk)

25 g majsmjöl

27,5 g majsstärkelse

95 g havremjöl

1 tsk bakpulver

lite salt

ev lite vaniljpulver

Äggvitorna vispas tillsammans med sockret till hårt skum, som till maräng. Vispa gulorna med mjölken.

Blanda de torra ingredienserna och tillsätt dem med mjölkblandningen.  Vik in äggvitorna försiktigt och behåll så mycket luft som möjligt.

Stek små pannkakor på medelvärme ca 2 min på varje sida.

Och i kväll blev det som efterrätt; vispad grädde och skivad banan och siktad kakao över.

Försvinnande gott och mättande.

 

För ett tag sedan fick jag en dikt läst för mig. Många omständigheter gjorde att den grep tag i mitt hjärta. Men åh så fin!

”En droppe droppad i Livets älv
har ingen kraft att flyta själv
Det ställs ett krav på varje droppe
Hjälp till att hålla de andra oppe!”
~ Tage Danielsson

Författare: Carinas Photolifestyle

Välkommen till Carinas photolifestyle, en inspirationssida i bilder. Vi alla har olika sätt att varva ner och samla energi. Jag använder mig av min kamera sådana stunder. Jag vill gärna dela med mig av mina bilder och hoppas att ni ska finna lite inspiration och energi genom dem. Jag önskar att jag hade mer tid till att fotografera och göra något av mina bilder. Några event har jag också varit med på, och fotograferat.

Kommentera

