Mors dag

Tidig morgon idag söndag. Korna betar i hagarna och fåglarna sjunger i kör.

Syrenerna blommar i massor och sprider sin fina doft i morgonen.

Det är mors dag… men jag är inte så mycket för alla dessa s.k högtider. Allt har på senare år blivit så kommersiellt.

Förr fanns det anvisningar på hur mors dag skulle firas och jag hittade ett klipp på nätet från 1920:

Anvisningar till firande av Mors dag

1. Svenska flaggan hissas från hemmets flaggstång.

2. Mor hälsas om morgonen med sång av barnen.

3. Hon bjudes före uppstigandet på gott kaffe och bröd, berett av barnen. Hon hedras med blommor och en liten gåva.

4. Henne beredes, så långt det är möjligt, vila och frihet från allt hushållsarbete under den dagen. Barnen bädda, sopa, laga mat och diska.

5. Vid eftermiddagskaffet eller på aftonen hålles en liten högtidlighet, där far i huset medverkar. Något vackert läses upp utantill, och hjärtats tack bringas Mor, som är hemmets sammanhållande kraft. Barnen utbedja sig Mors förlåtelse för ohörsamhet och bristande tacksamhet, för allt som vållat Mor sorg, suckar, bekymmer och svårigheter.

6. Frånvarande barn hälsa Mor med brev eller telegram eller vykort, som särskilt gjorts och tillhandahålles för Mors dag.

Ur broschyren ”Anvisningar till firande av Mors dag” 1920.

 En fantastisk helg på många sätt har det varit. Och när jag åker bland syrener och kossor i hagarna far helgen igenom mitt huvud.

Jag tänker också på vad som är viktigt i livet. Vad som är viktigt att prioritera…..

Man kan inte ändra eller ta bort vissa saker i ens liv.

Men tänk också på att det är viktigt att ha en balans och att prioritera det som är viktigt i ditt liv just nu och framåt.

Det är svårt men viktigt att ha balans och även en smula tålamod.

Då utvecklas allt på djupet!

Det är alltid roligt att träffa sönerna oavsett om det är mors dag eller inte. Men att just den här helgen få bli bjuden på middag ute på resturang tillsammans med alla är jättemysigt.

Tyvärr var inte den mellersta sonen med i år men så är det ibland.

God mat och trevliga stunder med söner och alla de andra timmarnas händelser får sammanfatta den här helgen med kärlek.

Författare: Carinas Photolifestyle

Välkommen till Carinas photolifestyle, en inspirationssida i bilder. Vi alla har olika sätt att varva ner och samla energi. Jag använder mig av min kamera sådana stunder. Jag vill gärna dela med mig av mina bilder och hoppas att ni ska finna lite inspiration och energi genom dem. Jag önskar att jag hade mer tid till att fotografera och göra något av mina bilder. Några event har jag också varit med på, och fotograferat.

Kommentera

