När en nerv kommer i kläm

I morse när jag satt i bilen och körde iväg till jobbet kändes det konstigt i knät. Ja det gjorde lite ont.

Jag tänkte inte så mycket mer på det, hade inte riktigt tid att känna efter.

Vid lunch sa det PANG! Och vänsterbenet vek sig. Det gick verkligen inte att stå och gå på det. Tack och lov för en kollega och alvedon och ipren… Efter en stund gick det att stödja på benet igen. Men vä sida i ryggen ner mot skinkan är öm.    Och jag märkte idag att många tror att man ska vila när man får problem med ischiasnerven.

Nej nej! Tvärtom – att röra på sig är viktigt!

Så här kommer 3- 5 tips om vad man kan göra:

  1. Även om motion är det sista som du vill göra när du har ont, så är det jätteviktigt att fortsätta vara fysiskt aktiv. Motion ökar nämligen blodcirkulationen vilket hjälper kroppen att minska inflammationen. En promenad på 20 minuter räcker faktiskt och  om det gör ont kan simning också vara ett alternativ. För mig är det perfekt att cykla.
  2.  Även om Alvedon/Ipren inte botar ischias så är det muskelavslappnande och kan kan lindra smärtan.
  3. Johannesörtsolja är ett naturligt alternativ mot smärta. Den är antiinflammatorisk och fungerar som ett liniment. Massage med just den oljan ska fungera bra och den bör appliceras två till tre gånger om dagen på huden där man har ont. Tyvärr har jag ingen sådan olja hemma just nu så jag testar lite tigerbalsam.
  4. Innan det testar jag med min zonterapistav att ”dra” över ischiasbandet  i övre delen av hälens undersida. Lite kommer jag ihåg av min reflexologiutbildning jag började men av olika skäl aldrig slutförde tyvärr.
  5. Jag tänkte sätta mig på min cykeln när jag kom hem. Men eftersom det var dags att mata min glutenfria surdegsgrund blev jag kvar hemma när jag glatt upptäckte att den ”levde” fortfarande. Nu skulle jag ha matat den innan jag bakade men det gjorde jag inte, så vi får se vad resultatet blir…

Så jag satte igång att baka ! Det är nog bra att röra på sig så också.

Testar ett glutenfrit Levainbröd som jag aldrig tidigare bakat.

Att baka skingrar tankar och man är inte stilla så mycket.

Brödet ska nu stå och jäsa till i morgonbitti, så det blir till att studsa upp tidigt i morgon!

Receptet har jag från min bok jag köpte tidigare: ”Baka glutenfritt”

Mitt recept på surdegsgrund kommer från just den boken

100 g glutenfritt mjöl

100 g ljummet vatten

1/2 rårivet äpple

Blanda ihop ingredienserna i en burk med ett lock som inte sluter helt tätt. Konsistensen blir som tjock våffelsmet. Sätt på locket och ställ burken på relativt varm plats som håller ca 25 grader. Rör en gång varje dag de första tre dagarna för att påskynda jäsningen

Dag 4 Tillsätt 100 g glutenfritt mjöl och 100 g ljummet vatten och blanda väl. Dag 5 går det att baka på den.

Om det lyckas kommer resultatet i morgon 🙂

Trots ischias måste man också vila fötterna en stund.

Middag ute i sommarvärmen.

Nu njuter jag av kvällen även om ischias och tankar i huvudet bråkar med mig ikväll.

Allt blir bra, allt måste bli bra!

Författare: Carinas Photolifestyle

Välkommen till Carinas photolifestyle, en inspirationssida i bilder. Vi alla har olika sätt att varva ner och samla energi. Jag använder mig av min kamera sådana stunder. Jag vill gärna dela med mig av mina bilder och hoppas att ni ska finna lite inspiration och energi genom dem. Jag önskar att jag hade mer tid till att fotografera och göra något av mina bilder. Några event har jag också varit med på, och fotograferat.

1 thought on “När en nerv kommer i kläm”

Kommentera

