Gluten/veteproteinfritt surdegsbröd

För första gången  bakar jag surdegsbröd. Och då blir det glutenfri surdeg.

Surdegsgrunden har stått och jag har matat den med både rismjöl och nu sist majsmjöl. Men i just detta bröd är surdegsgrunden bara rismjöl.

 Här hittar du receptet till surdegsgrunden.

Så kl 5 i morse klev jag upp och gräddade brödet.

Sedan tog jag med mig brödet till jobbet. Det ska nämligen kallna helt innan man skär i det.

Vi åt och OJ vad gott det var!

Jag kan verkligen rekommendera detta bröd…Supergott!!

Här är receptet:

Levain ( Receptet hämtat ur boken: ” Baka Glutenfritt”)

50 g surdegsgrund

1 msk  honung

700 g fingervarmt vatten

2 tsk salt

175 g durramjöl

150 g majsstärkelse

100 g rårismjöl ( jag tog vanligt rismjöl)

20 g grovmalet psylliumfrö

Blanda surdegsgrund, honung och vatten med degkrokar.

Blanda i hop de torra ingredienserna och rör hastigt ner de i vätskan

Vispa samman degen ordentligt och låt den stå och svälla i 15 min.

Stjälp degen i en jäskorg, klädd med en välmjölad bakduk.

Täck med plast och förslut öppningen.

Jäs 8-12 timmar.

Hetta upp ugnen till 250 grader.

Precis innan brödet ska in i ugnen, stjälp upp degen på en plåt täckt med bakplåtspapper.

Sänk temperaturen till 225 grader och grädda i nedre delen  av ugnen i ca 75 minuter tills brödet har fått en rejäl skorpa.

Låt svalna helt innan du skär i brödet.

Författare: Carinas Photolifestyle

Välkommen till Carinas photolifestyle, en inspirationssida i bilder. Vi alla har olika sätt att varva ner och samla energi. Jag använder mig av min kamera sådana stunder. Jag vill gärna dela med mig av mina bilder och hoppas att ni ska finna lite inspiration och energi genom dem. Jag önskar att jag hade mer tid till att fotografera och göra något av mina bilder. Några event har jag också varit med på, och fotograferat.

Kommentera

