Det är något speciellt med kyrkor

 

Jag har en kärlek till kyrkor och jag kan inte förklara varför?

I ca 11 år bodde jag i ett område där jag aldrig besökte vår kyrka… Konstigt och jag undrar varför? Kanske pga renoveringen som pågick ett par år… eller kanske bortförklaring.

Med uppgifter från Upplands museet så  är Uppsala-Näs kyrka mycket välbevarad i sin ursprungliga form sedan den byggdes på 1400-talet och välvdes omkring år 1500. Interiören präglas av de rikt utformade valven. Exteriören karakteriseras av gavlarnas blinderingsnischer. Fönsteröppningarna i söder och väster har bevarat sin ursprungliga form, vilket är mycket ovanligt.

Uppsala-Näs kyrka ligger i en dalgång och omges av åkermark. Närmast väster om kyrkogården ligger klockargården med ett äldre bostadshus. På den skogklädda höjden norr om kyrkan står klockstapeln.

Kyrkan byggdes som en rektangulär salkyrka under 1400-talet. Byggnadsmaterialet är gråsten med tegel i gavelröstena och fönsteromfattningarna. Omkring år 1500 välvdes kyrkan med tegelvalv. Sakristian är välvd med tunnvalv.

Under 2005-2007 har grundstabilisering och ombyggnad av Uppsala Näs kyrka utförts. Arbetena inleddes sommaren 2005 med att grundstabilisering utfördes. 2006-2007 tog den invändiga ombyggnaden vid.

Utsikt mot Ekoln

Passade även på att besöka Dalby Kyrka.

Tyvärr var den låst…. Första gången jag kommer till en låst kyrka….

Författare: Carinas Photolifestyle

Välkommen till Carinas photolifestyle, en inspirationssida i bilder. Vi alla har olika sätt att varva ner och samla energi. Jag använder mig av min kamera sådana stunder. Jag vill gärna dela med mig av mina bilder och hoppas att ni ska finna lite inspiration och energi genom dem. Jag önskar att jag hade mer tid till att fotografera och göra något av mina bilder. Några event har jag också varit med på, och fotograferat.

Kommentera

