Fullmåne, kallt och stjärnklart

I går var det en fantastisk fullmåne innan molnen började att dra över. När man har fotografi som intresse så är det alltid roligt med utmaningar. Jag har fotat månen förr men utan stativ.

I kväll blev det stativ och jag försökte även använda stävutlösaren på kameran. Just månbilden är fotad med ISO 100 210mm ƒ/5.6 1/400.

Jag vet inte varför  jag kom att tänka på hårgalten just när jag sitter och redigerar mina foton från kvällen? Så nu har jag läst på om just hårgadansen.

Hårgadansen är en sägnen om hur Djävulen, utklädd till spelman, fick ungdomarna från Hårga by i Hälsingland att dansa sig till döds, på Hårgaberget.
”Här dansar den blå, här dansar den grå, men på Hårgaberget skall dansen stå!” ska Djävulen ha sagt.

Den mystiska spelmannen påstås vara Hin Håle – den kristna djävulen och enligt sägen kan man fortfarande se märkena från den långa dansen uppe på Hårgaberget och vågar man sig upp där vid fullmåne sägs det att man fortfarande kan höra spelmannens toner på berget. Allt har jag läst på wikipedia.

DT 50mm F1.8 SAM
ISO100 f/2 10s

”Handtaget” på Karlavagnen. Första gången jag har försökt att fotografera stjärnklar himmel.

På morgonen såg jag en video om de sju underverken. Barn hade till uppgift från läraren att komma på och skriva ner.

Ett barn skrev:

Att känna

Att vidröra

Att se

Att höra

Att smaka

Att skratta

Och att älska

Så fint…Och det är väl de som är underverken!?

Njut av det fina höstvädret

Författare: Carinas Photolifestyle

Välkommen till Carinas photolifestyle, en inspirationssida i bilder. Vi alla har olika sätt att varva ner och samla energi. Jag använder mig av min kamera sådana stunder. Jag vill gärna dela med mig av mina bilder och hoppas att ni ska finna lite inspiration och energi genom dem. Jag önskar att jag hade mer tid till att fotografera och göra något av mina bilder. Några event har jag också varit med på, och fotograferat.

2 thoughts on “Fullmåne, kallt och stjärnklart”

Kommentera

