Xantangummi i formfranska

mjolblandning

Att baka gluten/vete fritt är inte så lätt tycker jag. Nu har jag testat ett nytt recept på formfranska.

Receptet innehåller xantangummi. Xantangummi, E 415, är ett förtjocknings- och stabiliseringsmedel, som har egenskaper som kompenserar för glutens bindande förmåga i en deg. Det gör alltså degen lite smidigare och får den att hålla ihop bättre.

När man läser om det så vet jag inte vad jag ska tro… farligt eller ofarligt? Jag fick tag på  en sort som är äggfri, glutenfri, jästfri, laktosfri, majsfri, utan tillsatt mjölk, utan spår av nötter, sojafri, utan spår av gluten, utan spår av mjölk, vetefri, utan vanligt socker, utan citronsyra, utan karragenan. Här köpte jag mina påsar.

xantangummi

 

brod-pa-jasning

Mitt brödrecept hämtar jag från en bok som har blivit som en bibel för mig.  Än så länge ser det bra ut…

rostbrod

Fantastiskt hur mitt bröd jäste bra. Det rann över lite. Skorpan blev perfekt knaprig och färskt var det supergott att äta och doften var underbar. Fryser in brödet i skivor så är det bara att plocka fram det man behöver.

Nästa gång är det dags att baka pepparkakor.

Författare: Carinas Photolifestyle

Välkommen till Carinas photolifestyle, en inspirationssida i bilder. Vi alla har olika sätt att varva ner och samla energi. Jag använder mig av min kamera sådana stunder. Jag vill gärna dela med mig av mina bilder och hoppas att ni ska finna lite inspiration och energi genom dem. Jag önskar att jag hade mer tid till att fotografera och göra något av mina bilder. Några event har jag också varit med på, och fotograferat.

Kommentera

